Thursday, June 11, 2009

Legion Fellowship 圣母军交流会 (11 )










I arrived at Yang Ming Shan CDD Seminary in the evening at about 6:00pm ( Wednesday) and greeted warmly by Rev. Fr. Stephen Ng, Superior General of CDD, Fr. Mai (Taiwan Provincial), Fr.Mi, Fr. Liu and Seminarian Wen Xi.

They have already taken their dinner. So Fr. Stephen brought me out by public bus to Taipei Train Station for dinner. Later we went to Shing Kuang Mitsukosan, a big shopping complex to take a look at the pen-book computer which I was interested.

I got up this morning for the 7:00 am Mass at the Church within the seminary. I decided not to go anywhere and stay back to enjoy the cool and refreshing scenic Yang Ming Shan.

Fr. Mai's uncle Fr. Matthew Koo from San Jose, USA, was here too. He was a participant of our Fellowship.

Fr. Matthew who was born in Shanghai China, was a Legionary Extraordinaire. He was persecuted, tortured and sent to labour camp by the Communist regime for more than 30 years because of his membership in the Legion of Mary. He was a young legionary in secondary school at the age of 18 and arrested at the age of 23. The Communist thought that the Legion of Mary was an counter-revolution army.

This is my first personal contact with a priest who suffered under communist persecution, so I took the opportunity to interview him. An article on him would be published in Legion's publication [The Light of Love] later.

Fr. Matthew left for home on an evening flight at 8:00 pm. He promised to come for the 18th Fellowship 2010 in Ipoh.

In the evening, Fr. Stephen and I took a walk to the Cultural University about 300 meters away. He show me round the campus and the beautiful view of misty Taipei from the University.

Being the last night, Fr. Stephen, Seminarian Wen Xi and I have a long, friendly and cosy chat after dinner.

I will be leaving for airport at 5:00 am for the 7:30 flight home to Malaysia.

顾神父 Fr. Matthew Koo (76)

我在星期三傍晚六时过后才抵达阳明山,并受到主徒会总会长黄进龙神父,麦神父,米神父及文喜修士的欢迎。

他们都用过了晚餐,所以黄神父带我到台北火车总站,非常别致的小吃中心用晚餐。过后我们到新光三越大厦参观笔形电脑,因为我对它们有兴趣。

今天我一早就起床,参加了修院圣堂的弥撒。我决定不外出,要好好的享受阳明山美丽及清新的环境和风景。

来自美国圣荷西的顾光中神父,是麦神父的舅舅,在参加交流会之后,也到阳明山住宿两天。

顾神父出生在上海,是一位不平凡的圣母军,有着坚强的信德。他在共产党接管中国后,受到迫害、折磨及劳改超过三十年。他中学生时代参加了圣母军,在1955年,23岁时被共产政府拘捕,其中主要的原因是他是圣母军团员。共产党以为圣母军是反革命的军队。

这是我第一次亲身与受共产党迫害的教友/神父接触,所以我就藉此难得机会,和他交谈。我会在较後时,把资料整理,发表在圣母军刊【爱之光】里。

顾神父在今天傍晚,乘达八时飞机回国。他答应明年到怡保参加第十八届交流会。

在傍晚时分,黄神父和我一同散步到三百米外的文化大学校园逛逛,看看各形式的建筑物,并远眺了云雾中的台北市景。

今天是我在台北的最后一天,所以,晚餐后,黄神父,文喜修士和我,坐下来,拿出来从都兰带回来的米酒,悠闲的把酒侃侃而谈。。。(其实每个人酒量奇浅,作势而已)

我将在明天早晨五时正,离开阳明山,到机场乘达马航七时半的班机回家,大约在中午十二点半左右抵步。















The first building of the seminary
这是阳明山修院的最早的建筑物







XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

黄进龙总会长也到剑潭中心,和各地的相识军友见面
Fr. Stephen made a brief visit to Jian Tan Center to meet up with some acquaintances
右一: 山打根曾汉鸿,右三:台湾张素珍
(摄影:黄志贤)


2 comments:

Ngu said...

欢迎你回来!

虽然没回复你其他的贴子,但是我都详细地去阅读它们。所以我没有去台北参加交流会,也在第一时间知道一般情形,谢谢你的贴子。

真想知道多一点关于顾神父的 "故事",期待你的报导。

Simon Kajang said...

我在今天下午两点左右回到家了。。。顾神父有带了600本一些关于他的书来,但被四百多个人“抢”光了。 我没有拿到。

所以,我会只注重在书上没说的一些关于他领导圣母军工作的事。